تحولات منطقه

اصفهان- با پایان یافتن عملیات نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در انبار روباز ناحیۀ نورد گرم فولاد مبارکه، امکان ذخیره‌سازی تختال و کلاف در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و همچنین فضای سیر قطار و کامیون به منظور بارگیری در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع فراهم شد.

نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در فولاد مبارکه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،  به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، مدیر اجرای پروژه  های جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: عملیات ساخت، نصب و راه اندازی این جرثقیل با توجه به سیاستهای فولاد مبارکه در راستای توسعۀ صادرات و رفع مشکلات و محدودیتها درزمینۀ بارگیری ریلی محصولات انجام شد.
حمید شجاعی با بیان اینکه از جرثقیل دروازه‌ای جهت جابه‌جایی مواد در محل‌های روباز و مکان‌هایی استفاده می شود که امکان جابه‌جایی در امتداد ریل حرکت طولی میسر است گفت: بیشترین کاربرد این نوع جرثقیلها در کارخانه ها و بنادر ساحلی و خشک است.
وی در خصوص فرایند عملیات ساخت و نصب این جرثقیل اظهار داشت: پس از طرح مشکل و ارجاع آن به مهندسی کارخانه و مطالعۀ طرح، پیشنهاد احداث چنین جرثقیلی داده شد و با همکاری واحد خرید در دستور کار قرار گرفت.

در همین زمینه مجید نصیری، رئیس اجرای پروژه‌های ایمنی، اطفای حریق و محیط زیست فولاد مبارکه نیز در این باره اظهار داشت: طول کلی پل جرثقیل دروازه‌ای نصب شده در سایت انبار روباز ناحیۀ نورد گرم  ۸۱متر، دهانه یا همان فاصلۀ بین ۲ ستون ۳۵.۵ متر و کنسول یا قابلیت باربرداری و بارگیری خارج از ستون نیز در هر طرف ۱۵متر است که با احتساب مسیر حرکت طولی ۲۰۰متری کنونی، فضای انبارشی معادل ۱۳۰۰۰مترمربع را تا ارتفاع ۱۰متری ایجاد کرده است و این فضا در آینده و با ادامه یافتن ریلهای طولی قابلیت افزایش دارد.
مهدی خسرویان کارشناس اجرای پروژۀ نصب جرثقیل نیز در همین زمینه افزود: ظرفیت این جرثقیل ۴۱تن در زیر قلاب است و قابلیت بلند کردن بار با سرعت ۳۰متربردقیقه، حرکت عرضی ۱۰۰متربردقیقه و حرکت طولی ۸۰متربردقیقه را داراست. اپراتور جرثقیل در کابین مخصوص که به ترولی متصل است کار هدایت جرثقیل را بر عهده دارد. وزن کلی این جرثقیل غول‌پیکر در حدود ۵۰۰تن است و قلاب آن به گونه‌ای طراحی شده که امکان جابه‌جایی کانتینر، اسلبهای فولادی و کویل ورق را دارا باشد؛ این در حالی است که با توجه به سرعتهای حرکتی بسیار بالا، این جرثقیل از سیستم مکانیکی ضدپاندولی (mechanical anti swing) نیز بهره میبرد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات زیرسازی شامل ۳۶۰۰مترمکعب خاکبرداری و ۳۰۰۰مترمکعب بتن‌ریزی مسلح با مقاومت فشاری ۲۱۰ کیلوگرم بر سانتیمترمربع به طور همزمان با حمل قطعات جرثقیل به فولاد مبارکه صورت گرفت.

خسرویان با اشاره به این مطلب که برق مصرفی این جرثقیل توسط انشعابی با توان تأمین شده است، ادامه داد: جرثقیل نصب شده جزو به روزترین و مدرنترین جرثقیل‌های دروازه‌ای دنیا و بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای در ایران است.

کارشناس اجرای پروژۀ نصب جرثقیل با تأکید بر اینکه این جرثقیل با همکاری و مشارکت شرکتهای طرف قرارداد و شرکت فولاد کرین ایران ساخته شده است، افزود: تمامی فرایندهای زیرسازی، فوندانسیون، ریل گذاری، مونتاژ، نصب، تست و راه اندازی جرثقیل در کمتر از شش ماه و به دست متخصصان توانمند داخلی صورت گرفت و هم اکنون آمادۀ بهره برداری است.

وی تأکید کرد: با راه اندازی این پروژه شاهد افزایش سرعت، ایمنی و کیفیت بارگیری و همچنین کاهش هزینۀ تمام شدۀ محصول به دلیل کاهش هزینه های حمل ونقل خواهیم بود. ضمن اینکه پس از اجرای پروژۀ ریل گذاری قطار در طرفین این جرثقیل، شاهد حجم بیشتر بارگیری و حمل ونقل ریلی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.